Taak 1
Onderstaand collage verteld iets over mijn toekomstbeeld wat ik over een jaar heb bereikt. Na de zomer ga ik Communicatie Multimedia Desgin (CMD) studeren in Amsterdam. Uiteindelijk wil ik naar Amsterdam verhuizen. Ik verwacht er veel leuke mensen te ontmoeten. In mijn eerste jaar wil ik mijn Propedeuse halen en verwacht ik meer kennis te hebben over webdesign en coderen.
Wat moet ik kunnen?
HTML/CSS en jQuery goed beheersen.
Genoeg punten halen om in mijn eerste jaar mijn Propedeuse te halen.
Photoshop goed beheersen.
Wat kan ik al?
Een website maken in HTML/CSS.
Ik heb de basis kennis in HTML en ik ken de Adobeprogramma’s.
Wat moet ik nog leren?
HBO zal een nieuwe uitdaging voor mij zijn. Ik zal meer mijn best moeten doen voor school. Dit ben ik niet gewend en zal daarom weer moeten leren om meer tijd in school te steken.
Concept denken.
HTML/CSS & jQuery beter beheersen
Specifiek
Ik zou graag meer willen leren over HTML/CSS. Dit beter beheersen en zelfstandig meer problemen kunnen oplossen. Ik zou graag meer willen leren over CSS3, hoe ik deze trucjes kan toepassen zoals bijvoorbeeld animaties. Ook zijn de websites die ik maak vaak niet netjes genoeg wanneer het responsive moet worden, dat mijn website dan scheef komt te staan in andere formaten beeldschermen. Ook wil ik leren om een goede responsive website te maken, hoe dit hoort vanuit de mobiele website naar tablet en computer. En niet andersom zoals ik deed. Mijn stagebegeleider kan mij hier veel over leren en mij dit goed uitleggen.
Meetbaar
Aan het eind van mijn stage wil ik zelfstandig een goed werkende website kunnen maken. Met meer extra dingen zoals bijvoorbeeld kleine animaties, overlappingen, menu's met submenu's enzovoort.
Acceptabel
Om dit leerdoel te bereiken zal ik hulp nodig hebben. Ik zou hiervoor terecht kunnen bij mijn stagebegeleider.
Realistisch
Mijn doel is haalbaar wanneer ik goede hulp krijg en met mijn vragen terecht kan. Ik verwacht dat mijn stagebegeleider mijn hierin kan en wil begeleiden.
Tijdgebonden
Gelijk aan het begin van mijn stage zal ik hieraan kunnen werken omdat ik een opdracht krijg waar ik het ontwerp van een websitepagina moet gaan bouwen. Ik zal in deze stageperiode meer opdrachten krijgen waarin ik moet gaan coderen en zo mijn kennis kan verbreden. Van het begin tot het einde van mijn stageperiode kan ik aan dit leerdoel werken.
Wordpress kennen
Specifiek
De basiskennis van Wordpress beheers ik. Ik weet hoe ik een Wordpress website moet opstarten en hoe ik een website opmaak met een bestaande template. Maar je kunt er zoveel meer mee dan wat ik weet en kan. Ook hierbij kunnen mijn stagebegeleider en andere collega’s helpen en kan ik met vragen bij hen terecht.
Meetbaar
Aan het einde van mijn stage weet ik veel meer over Wordpress.
Acceptabel
Ook bij dit leerdoel zal ik hulp nodig hebben. Zoals ik al eerder zei, ik kan met vragen over Wordpress terecht bij mijn collega’s.
Realistisch
De stage opdracht dat ik in mijn verslag moet verwerken is al bekend. Voor deze opdracht moet ik mijn gemaakte website (ontwerp en gecodeerd) uiteindelijk in Wordpress zetten en hem via Wordpress goed werkend maken. Hierin wordt ik begeleid en zal door deze opdracht Wordpress veel beter gaan beheersen.
Tijdgebonden
Voor deze opdracht krijg ik +/- 3 maanden de tijd. In deze periode van 3 maanden zal ik veel over Wordpress te weten komen en aan het einde heb ik hier veel over geleerd.
Photoshop beter beheersen
Specifiek
Photoshop beheers ik redelijk goed, de basiskennis heb ik. Toch zou ik meer extra trucjes willen leren. Dit omdat ik veel in Photoshop werk; foto’s bewerken en website ontwerpen maken. Ik zou beter willen zijn in Photoshoppen om mooiere en betere ontwerpen te kunnen maken.
Meetbaar
Naast mijn opdracht voor in mijn stageverslag heb ik nog een opdracht waarvoor ik een ontwerp moet maken. Deze opdracht is ook voor in Wordpress waarbij klanten hun website kunnen bekijken hoe deze er responsive uit komt te zien. Ik mag hiervoor een ontwerp maken hoe dit eruit komt te zien. Ik heb dus een aantal opdrachten waarin ik in Photoshop moet gaan werken en ontwerpen mag maken.
Acceptabel
Ik kan voor vragen over Photoshop bij meerdere collega’s terecht. Ook zal ik kunnen vragen wanneer een ontwerp goed is. Ik heb hier hulp bij nodig maar wordt hier uiteraard in begeleid.
Realistisch
Dit leerdoel is haalbaar omdat ik een aantal opdrachten krijg waarbij in ik in Photoshop mag werken. Als ik vaak tussendoor om feedback vraag, denk ik dat ik tot en goed ontwerp kan gaan komen. Ook denk ik dat mijn collega's mij kunnen vertellen wat ik waarom wel of niet moet doen in een website ontwerp.
Tijdgebonden
Deze opdrachten zijn verspreid over mijn stageperiode dus aan het eind van mijn stage heb ik veel meer kennis over Photoshop.
Vaker om feedback vragen
Specifiek
Om sneller tot een beter resultaat te komen zou ik vaak om feedback moeten vragen. Dit doe ik te weinig. Ik ga aan mijn werk en maak dan veel, vervolgens krijg ik feedback en moet ik veel dingen veranderen. Wanneer ik vaker en eerder om feedback zou vragen zal ik minder tijd kwijt zijn aan een opdracht.
Meetbaar
In deze stageperiode verwacht ik veel te leren als ik hoor wat voor opdrachten ik mag doen. Dit zijn uitdagende opdrachten en ik zal dus vaak met een vraag zitten. Ik zou tegen mezelf kunnen zeggen dat wanneer ik met een vraag zit ik er 10 minuten aan besteed het zelf op te lossen en wanneer dit niet lukt ik het vraag aan een van mijn collega’s.
Acceptabel
In het gesprek met mijn BPV begeleider van school kwam naar voren dat ik weinig tussendoor vraag. Door mijn collega’s wordt er vaak gezegd dat ik gelijk iets moet vragen als ik ergens niet uit kom. Zij willen juist liever dat ik te veel vraag dan wanneer ik bijna niks vraag en te veel tijd kwijt ben aan het zelf te willen oplossen. Het is daarom een goed plan om een tijd af te spreken waarin ik het zelf probeer op te lossen en wanneer dit niet gelukt is dat ik het dan vraag.
Realistisch
Door het eerder te vragen ben ik minder lang bezig met een opdracht en ik denk dat mijn collega’s dit ook fijner vinden. Het is dus zeker realistisch want iedereen heeft hier een voordeel uit. Ik heb sneller antwoord, en zij weten hoever ik ben in mijn leerproces en opdracht.
Tijdgebonden
Ik kan mijn hele stageperiode aan dit doel werken. Ik zal denk ik bij elke opdracht wel een vraag hebben. Nu denk ik er niet aan om gelijk iets te vragen en probeer ik het eerst zelf op te lossen, wat goed is, maar daar ben ik te veel tijd aan kwijt. Aan het eind van mijn stageperiode gaat het neer vanzelf om veel meer en eerder dingen te vragen.
Bezinner
Op Savantis.nl heb ik een vragenlijst ingevuld over op wat voor manier ik leer en tot conclusies kom. Daar kwam uit dat ik een bezinner ben. Als ik kijk naar de uitslag kan ik mij hier wel in vinden. Ik kom niet zomaar tot een conclusie maar doe eerst onderzoek, daardoor lijkt het alsof ik terughoudend overkom. Ik verzamel juist eerst zoveel mogelijk informatie en laat het tot me bezinken voor ik aan de slag ga. Ook vind ik het fijn om eerst een goed voorbeeld te zien om zelf tot een goed idee te komen. Dit komt ook naar voren in de uitslag. Ik denk, kijk en luister eerst goed voordat ik een conclusie trek of aan de slag ga.
Actieplan
Mijn begeleiders vinden mijn leerdoelen goed en haalbaar omdat ik opdrachten krijg dat hierbij aansluit. Ik kan aan iedereen wat vragen als ik die heb. Uit de test kwam naar voren dat ik een ‘bezinner’ ben. Ik doe eerst onderzoek voor ik aan mijn werk begin. Voor mijn grote klus moet ik eerst onderzoek doen naar websites. Ik moet kijken naar kleurgebruik, lay-out en technische aspecten. Vooral in mijn grote klus heb ik de kans om aan al mijn leerdoelen te gaan werken. Ook kwam er uit het onderzoek dat ik een goed voorbeeld wil zien voor ik aan de slag ga. Ik zou daarom vaak kunnen vragen wat mijn collega’s zouden doen in bijvoorbeeld een ontwerp of misschien hebben zij voorbeelden voor mij. Hierdoor komen er al weer meer leerdoelen naar voren. Een bezinner zijn is zeker goed maar het heeft ook nog verbeterpunten.